
Jak zorganizować sobie home office?
Jak dotąd praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Zwykle była jakąś formą benefitu dla pracownika. W trakcie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla niektórych home office stał się już koniecznością. Ale nie wszyscy umieją poradzić sobie z takim systemem pracy. Rozwiązaniem jest stosowna organizacja. Poniżej parę sposobów, jak zorganizować sobie home office.
W związku z bieżącą sytuacją epidemiologiczną, dużo przedsiębiorstw zdecydowało się przejść na tryb home office. Dla części osób, które nie miały wcześniej doświadczenia z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu bywa nie lada wyzwaniem, gdyż wymaga od nich dostosowania się do kilku nowych reguł.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w mieszkaniu?
Po pierwsze trzeba znaleźć sobie optymalne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest pokój przeznaczony tylko do niej. Jednak nie w każdym domu jest to realne. Czasami mamy jedynie kilka metrów kwadratowych miejsca na ustawienie biurka bądź stolik i to również się sprawdzi. Istotne jest jednak to, żeby strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na oświetlenie, by było jak najbardziej naturalne.
Jak niewielkim kosztem urządzić miejsce do pracy? Gdy nie masz w mieszkaniu odpowiedniego fotela czy biurka to rekomendujemy rozważyć jego zakup w komisie czy też przejrzeć regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.
Drobiazgowe rozplanowanie dnia pracy
Podczas pracy w domu ważna jest samodyscyplina i sumienność w wykonywaniu obowiązków. Starajmy pracować podobnie, jak w czasie pracy w firmie. Gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Trzeba mieć na uwadze, aby w ciągu godzin pracy nie planować innych obowiązków. Najlepszym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest stosowanie techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odstępem między kolejnymi zadaniami czy wyciszenie notyfikacji z portali społecznościowych.
Dress code a home office
Cały dzień przesiedziany w szlafroku pomimo, że zdaje się być wygodnym pomysłem, może niekorzystnie wpływać na terminowe wykonywanie obowiązków. Casualowy ubiór może być na tyle wygodny, że będzie wywoływać stan odprężenia. By do tego nie doprowadzić warto zadbać o swoją prezencję, zwłaszcza jeżeli w godzinach pracy odbywają się zebrania na videochacie. Poczujemy się wtedy pewniej.
Zachowanie relacji między współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na system zdalny znikają rytuały biurowe np. poranne konwersacje przy śniadaniu, wspólne wyjście na obiad czy dojazd. Do podtrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów typu Slack. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z większą grupą pracowników, wygodniejsze będzie zebranie online przez Zoom, Google Meet lub Skype. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z kolegami z pracy też tematów osobistych. W home office niesłychanie ważne jest zachowanie stosownego komfortu psychicznego, szczególnie kiedy sporadycznie spotykamy ze znajomymi.